به گزارش کارنا، امروز مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران و اردلان حسینی مدیرعامل شرکت گواه که زیر مجموعه ایران خودرو دیزل درباره وضعیت تامین کمبود اتوبوس شهر تهران با یکدیگر در شبکه خبر مناظره دارند که علیزاده در ابتدای این مناظره گفت: موضوعی که درباره واردات اتوبوس ارائه شده، این است که شرکت واحد با تولید کنندگان داخلی قرارداد بسته و ۲۵۰۰ دستگاه با تولیدکنندگان داخلی و ۲۵۰۰ دستگاه با چینیها توافق کردیم.
او با اشاره به اینکه اولویت اول ما تولید داخل است، افزود: بیش از ۱۰ سال است که رسیدگی به حمل و نقل عمومی تهران صورت نگرفته است و در دوره قبل ۲۵۰ دستگاه خریداری شد که ۱۳۰ دستگاه مینی بوس و ۱۲۰ دستگاه نیز اتوبوس بوده است که از ایران خودرو خریداری کردند.
مدیرعامل شرکت واحد تصریح کرد: در این دوره با تولیدکنندگان داخلی ۳۰۴۰ دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم و ۵۰۰ دستگاه را به دلیل عدم تعهد بخش خصوصی فسخ کردیم که حدود ۲۵۰۰ دستگاه باقی ماند و با سه مدل مالی قرارداد بستیم و همچنان از زمان بندی تحویل عقب هستیم.
ایران خودرو توانایی تولید ۵ هزار اتوبوس در سال دارد
در ادامه حسینی، نماینده یکی از شرکتهای زیرمجموعه ایرانخودرو که به نمایندگی از مدیرعامل ایرانخودرو دیزل در این برنامه حضور دارد، در رابطه با تولید اتوبوس داخلی، گفت: ایران خودرو دیزل به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای تجاری کشور در منطقه ظرفیت تولید اتوبوسهای دیزلی و برقی به تعداد ۵ هزار دستگاه را دارد که میتواند سالانه آن را ارائه دهد. در همین راستا با توجه به تیراژ قابل عرضه و تقاضای کلانشهرها دست به استخدام ۲۸۰۰ نیروی جدید زدیم و لذا این ظرفیت در ایران خودرو دیزل و سایر خودروسازان مهیا است. ما میتوانیم تمام نیاز شهرداری را ظرف یک تا ۲ سال تأمین کنیم.
او افزود: در سال ۱۴۰۰ قراردادی با ما بسته شد و ما به آن عمل کردیم. این پتانسیل در ایران خودرو دیزل وجود دارد و شرکتهای داخلی اگر ارز مورد نیاز را در اختیار داشته باشند، میتوانند نیاز کشور را برآورده کنند.
۱۰ سال خطوط تولید خوابیده بود
علیزاده در واکنش به صحبتهای حسینی توضیح داد: در کشور بیش از هزار و ۴۰۰ شهرداری داریم که آنها هم به ناوگان نیاز دارند، شرکت ایران خودرو دیزل باید این نیازها را پوشش دهد. در رابطه با شهر تهران که ۹ هزار اتوبوس کمبود دارد، این میزان تولید کفاف نمیدهد. عمده دلیل این است که بیش از ۱۰ سال خطوط تولید این عزیزان خوابیده بود. تمام هم و غم مدیریت شهری این است که حمل و نقل را متحول کند چرا که بیش از ۵۰ درصد بودجه را به حمل و نقل اختصاص دادهاند.
او با بیان اینکه ما نباید خود را معطل تولید داخل کنیم، تصریح کرد: مردم را معطل ضعف ۱۰ ساله تولید داخل نخواهیم کرد، ناوگان حمل و نقل ما ضعیف است این احساس تکلیف در مدیریت شهری شد که به هر طریقی شده اتوبوس بیاوریم. تولید داخل نمیتواند نیازهای تهران را حل کند، ما سراغ ایران خودرو رفتیم و فقط ۶۵۹ دستگاه از ایران خودرو اتوبوس گرفتیم.
حسینی در ادامه صحبتهای علیزاده گفت: برای نیاز مورد نظر شهرداری تهران باید بشینیم کنار همدیگر و مشخص کنیم، در دهه ۸۰ سازمان دهیاریها تمامی خودروسازان را جمع کرد و برای هر یک مشخص شد که چه تعدادی را باید تحویل بگیرند.
شکل قرارداد شهرداری تهران با اتوبوس سازان داخلی
علیزاده گفت: آقای زاکانی ۱۷۵ دستگاه را با ایران خودرو قرارداد بست و ۱۷۰ دستگاه تحویل داده شد و مدل مالی نقد و غیر نقد بود، ۵۰۰ میلیارد را پرداخت کردیم و الباقی را به صورت ملک پرداخت کردیم و، اما ایران خودرو نپذیرفت. ما با شرکت عقاب، اسنا، پارسیان موتورو و … جلساتی داشتیم و مقرر شد ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد در قالب ملک و ۵۰ درصد در قالب تسهیلات باشد، تمام خودروسازان پذیرفتند به غیر از ایران خودرو دیزل.
او ادامه داد: ۵۰ درصد تسهیلات را هم گفتیم خودمان تامین میکنیم و اقساط را تضمین میکنیم، اما همه پذیرفتند به غیر از ایران خودرو! در مدل قراردادی ۲۵ درصد نقد و ۵۰ درصد تسهیلات در نظر گرفتیم، بانکهای کشور نیز متاسفانه تولیدکنندگان را تحویل نمیگیرند، اما وارد میدان شدیم و تلاش کردیم تا تسهیلات مناسبی بگیریم.
حسینی در این رابطه پاسخ داد: ایران خودرو دیزل یکی از سوددهترین شرکتهای تولیدی ایران است و ما با بانکها مشکل نداریم؛ بنابراین مدل کار باید درست باشد، وقتی خودروسازها ۲۵ درصد نقدی میگیرند، قرارداد نمیتواند درست پیش رود. ملک تا بخواهد فروخته شود، مشکلات خودش را دارد. در رسانهها به ماجرای ملک شهرداری دامن زده شد، اما ما معتقدیم که از طریق رایزنی با شهرداری مشکل را حل خواهیم کرد.
اتوبوس ۵ میلیاردی را ۷ میلیارد باید بخریم
علیزاده در رابطه با مدل قرارداد خرید اتوبوس با چین هم گفت: مدل قرارداد با تولیدکننده خارجی، ۲۰ درصد نقد و ۸۰ درصد فایناس است که مدل ابتکاری آقای زاکانی است. آقای حسینی ایده آلشان این است که همه را نقد دریافت کنند. در حال حاضر تمام شهرداری پای کار آماده است که به شکل نقد و غیرنقد اتوبوس داخلی و خارجی تأمین شود. غیرممکن است که تولید کننده داخل این مدل که ما در نظر گرفتیم را بتواند اجرایی کند. اکنون هر دستگاه اتوبوسی که خریداری خواهد شد نزدیک به ۷ میلیارد هزینه دارد و اگر ما سال ۱۴۰۰ این قرار داد را بسته بودیم، هزینه هایمان پایینتر میآمد در حالیکه در اواخر ۱۴۰۰ خرید هر دستگاه اتوبوس عقاب نزدیک به ۵ میلیارد هزینه داشت.
حسینی پاسخ داد: ما نیاز داریم که نوع قرارداد را درست کنیم، ما دنبال نقد نیستیم، آقای علیزاده گفتند که در چین ۸۰ درصد قرارداد فایناس است. دولت حمایت میکند.
علیزاده گفت: شرکت چینی کاملا بخش خصوصی است و حاکمیت حمایتی نمیکند.
حسینی هم گفت: ما یک بحث ملی هم داریم، ما در ایران خودرو دیزل مدرنترین موتور روز دنیا را تولید میکنیم. باید از تولید داخلی بهره ببریم. ما ۲۱۲ شرکت داریم که در مجموعه شبکه زنجیره تأمین فعالیت میکنند. طبق فرمایشات رهبری همه پای کار آمدند تا نیازهای کشور را تأمین کنند.
اتوبوس ایران خودرو کیفیت ندارد
علیزاده در ادامه گفت: گفتند که موتور بنز دارند، اما کیفیت در این شرکتهایی که به ما کالا تحویل میدهند متفاوت است. بارها حضرت آقا فرمودند که در حوزه صنعت خودرو، تولید و کیفیت خوب نیست و این نارضایتی مردم به حق است. در حال حاضر اتوبوس هم برای ما همین است و اتوبوس ایران خودرو کیفیت مطلوب ندارد، از ۴۱۴ دستگاهی که از ایران خودرو دیزل تحویل گرفتیم. تقریبا ۵۰ درصد خوابیده است، کیفیت این خودروسازی مشکل دارد. بارها گفته ایم، اما مسئله رفع نشد.
او در ادامه این مناظره گفت: طی مکاتبات متعدد مینی بوس و اتوبوس گرفتیم که ۴۴ مورد در مورد اتوبوسهای ایران خودرو باید اصلاح شود. شیشههای جلو اتوبوس استاندارد نیست و هرازگاهی میشکند، حتی هنگام بارندگی، آب به داخل اتوبوس میآید. ۱۴۰ دستگاه مینی بوس گرفتیم و تمام فیلترهای جاذبشان را مجبور شدیم جمع کنیم، در نهایت معاون دادستان ورود کرد و دوستان وادار به اصلاح شدند. به طور کلی ۴۴مورد در کیفیت اتوبوسها و ۲۲ مورد در مورد کیفیت مینی بوسهای ایران خودرو دیزل مشکل داریم.
رنکینگ تولید ایران خودرو ۴ ستاره است
حسینی گفت: خیلی ممنونیم که نکات اصلاحی را بهره بردار اعلام میکند. برخی از مواردی که مطرح شده، اصلاحاتی بود که بهره بردار درخواست داشت که برای استفاده بهتر ما اعمال کنیم که آن را پذیرفتیم چراکه ما مقاومتی نداریم. نکته بعدی این است در بحث کیفیت بخشی مربوط به خودروساز بوده و بخش دیگر به بهره بردار مربوط است، ما شرکت سومی داریم که کیفیت خودروها را اندازه میگیرد که شرکت استاندارد ایران است و رنکینگ اتوبوسهای ما ۴ ستاره است و بزرگترین و بهترین تولید کننده چین هم تازگی به ۴ ستاره رسیده است.
درباره ایران خودرو آنقدر جلسه با دادستان داشتم که خسته شدم
علیزاده گفت: آقای حسینی که به تازگی مدیرعامل شرکت گواه شدند امیدواریم بتوانند آنجا را متحول کنند، در طول یکسال اخیر که در اتوبوسرانی هستم انقدر درباره شرکت ایران خودرو دیزل جلسات با دادستانی داشتیم خسته شدیم چراکه خودروها بیکیفیت بود. این ارتباطی به اصلاحات ما ندارد، درواقع ایرادات بوده است که امیدواریم رفع شود. ۴۴ مورد اقدامات، ایراد است و در سایر شرکتها این مشکل را نداریم. اتوبوسهای تولید داخل در بحث فنی و قیمتی با چینی متفاوت است، قیمت ۲۵ تا ۴۰ درصد از خودروهای داخلی بیشتر از اتوبوس برقی چینی است.
طول پیمایش اتوبوس برقی ۱۷۰ کیلومتر و اتوبوس چینی ۲۷۰ کیلومتر است
علیزاده در رابطه مدل قرارداد با چینیها گفت: ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی خریداری کردیم که هر دستگاه ۲۲۰ هزار یورو است، اما همان تولید در ایران خودرو دیزل ۲۹۰ هزار یورو است. طول پیمایش اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ۱۷۰ کیلومتر، اما اتوبوس چینی ۲۷۰ کیلومتر در فصل گرما و سرما است. چطور ما راضی شویم که این خودرو را از تولید داخلی با ۵۰ درصد اختلاف قیمت خریدار کنیم.
حسینی پاسخ داد: اشتباهات محاسباتی انجام دادهاید، اصلا اینطور نیست. اتوبوسهای ما در مشهد و تهران تست شده است و از ۱۷۰ کیلومتر بیشتر میرود. ما از تمام خودروسازهای چینی بالاتر هستیم و اتوبوسهای ما بیشتر از ۲۷۰ کیلومتر را طی میکند.
چین ۷ ماهه نیاز ما را تحویل میدهد، اما تولید کننده داخلی نه
علیزاده گفت: اصلا اینطور نیست، ما در خط مستقیم تهرانپارس به آزادی و راه آهن به تجریش تست کردهایم و این اتوبوسها بیش از ۱۷۰ کیلومتر نمیرود. مصوبه شورای عالی ترافیک میگوید که اتوبوس برقی باید بالای ۲۷۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. ما با مپنا قرارداد داریم و گفتهاند ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در بازه زمانی هر ماه ۱۰ عدد ارائه خواهند کرد، آیا اینگونه نیاز مردم رفع میشود؟ موضوع رضایت مردم، کیفیت و زمان تحویل برای ما بسیار مهم است. ما به سراغ تولید داخل رفتیم و از ۲۵۰۰ اتوبوس اگر بخواهیم با تولیدکننده داخلی قرار داد ببندیم چند سال باید صبر کنیم، اما چین در ۷ ماه به ما تحویل میدهد.
حسینی افزود: ما به عنوان اولین تولید کننده اتوبوس برقی در کشور، توانایی تأمین نیاز کشور را داریم و الان هم برای اولین بار برای کرج این کار را کردیم. ما مطابق با مشخصات فنی صادر شده در کمیته فنی وزارت کشور، اتوبوس را تولید میکنیم و تحویل میدهیم.
علیزاده نیز در رابطه با تغییر در کیفیت تولید داخلی، گفت: وضعیت تولیدات در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بهتر شده است و امیدواریم هر سال کیفیت بالاتر برود. مشخصات فنی که ما مدنظر قرار میدهیم براساس مصوبه شورای عالی ترافیک است.
حسینی در این باره گفت: ما مطابق کمیته فنی وزارت کشور اتوبوس را تولید و تحویل میدهیم.
علیزاده تصریح کرد: مشخصات فنی که ما برای خرید اتوبوس در نظر داریم براساس مصوبات شورای عالی ترافیک است و در خود سایت ایران خودرو دیزل، وزن اتوبوس ۱۲ متری تقریبا یک تا دو تن بیشتر از اتوبوس چینی مطرح شده است.
حسینی گفت: اتوبوس یک سازه دارد و اتوبوس سازان براساس یک معیاری تولید میکنند اینکه این کاتالوگها را ملاک قرار دهیم و معیارهایی که فروشندههای خارجی مطرح میکنند را در نظر بگیریم غلط است.
علیزاده هم گفت: ما براساس کاتالوگهای خود ایران خودرو صحبت میکنیم و همچنین براساس مشخصاتی که از شرکتهای چینی و شرکتهای دیگر داریم، تصمیم گیری میکنیم.
حسینی افزود: داخلی سازی ما بالای ۶۵ است و موتور ما توسط شرکتی در تبریز تولید میشود، سایر قطعات نیز به همین شکل است.
علیزاده بیان کرد: تولید با مونتاژ فرق دارد، شرکت ایران خودرو دیزل تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد داخلی سازی دارد و سایر قطعات را از خارج میآورند.
حسینی گفت: همکاری شهرداری و ایران خودرو دیزل از ۲۰ چند سال پیش بوده، تلاش داریم مطابق تعهدات عمل کنیم و هر گونه قصوری وجود دارد، جبران خواهیم کنیم.
علیزاده گفت: ما در خصوص ملک مشکلی با ایران خودرو نداریم تعهدات را انجام دادیم، رای دستگاه قضایی وجود دارد، فرق مدیریت انقلابی این است که تمام تلاش خود را خواهیم کرد به ۵ هزار دستگاه برساند.
حسینی تصریح کرد: ملک را عرض کردم به نظر بنده بیاناتی که دوستان میفرمایند صحیح نیست.
منبع: ایسنا
ارسال نظر